ورزش کاراته در فراه گسترش یافته است
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

ورزش کاراته در فراه گسترش یافته است

شهرفراه (پژواک،١٨سرطان٩١): کاراته کاران ولایت فراه در مسابقات داخلى و جهانى، خوب درخشيده اند و فدراسیون کاراتۀ اين ولايت، پُرمدال آورترین رشته های ورزشی شمرده ميشود.


تیم ٣٥ نفری کاراتۀ فراه، در سومین دور مسابقات انتخابی تیم های منتخب ملی بزرگسالان، جوانان و نوجوانان کیوکيشین کاراته ماتسوی، که بتاریخ ٢٩ جوزا براى سه روز در شهر کابل برگزار شد، با کسب ١٢ مدال طلا، ١٠ نقره و شش برنز، حايز مقام اول گردید.


محمد داوود فروتن رئیس فدراسیون کارات در فراه، ميگويد که او در سال ١٣٧٢ این رشته را تنها با پنج شاگرد شروع کرد؛ اما فعلاً بیش از یکهزار جوان و نوجوان در ده کلپ رسمی به شمول یک کلپ اناث، مصروف تمرینات هستند.


وى که خود را بنیانگذار ورزش کاراته در فراه ميداند، به آژانس خبری پژواگ گفت که چهار شاخه رشتۀ کاراته (کیوکيشین ماتسوی، کیوکيشین کان، کیوکيشین ماتسوشیما و کیوکيشین آشی هارا) شامل فدراسیون کاراتۀ فراه می باشند و کلپ کاراتۀ اناث نیز رسماً شامل فدراسیون کاراته بوده؛ اما تنها پنج الی شش شاگرد دارد.  


فروتن علاوه کرد که کاراته کاران فراه، علاوه براینکه در ده سال گذشته؛ شش سال قهرمان (تیم کاراتۀ فراه منحیث تیم منتخب افغانستان) و چهار سال دیگر نایب قهرمان بوده اند؛ ازمسابقات بین المللی نیز مدال آورده اند.


وى بطور نمونه به چند دستاورد اخیر ورزشکاران کاراتۀ فراه اشاره کرد و گفت که ازاين جمله، عبدالرحمن عظیمی دروزن ٨٠ کیلوگرام، در ماه اپريل سال جارى ميلادى در مسابقات بین المللی آشی هارا کاراته که در شهر ویبورگ دنمارک داير شد، مقام نایب قهرمانی جهان را به کشور کمايى نمود.


اما عظیمی افزود که چون داور مسابقات؛ از دنمارک و حریف وی نیز دنمارکی بود، داور منصفانه قضاوت نکرد؛ ورنه او قهرمان جهان می شد.


وى علاوه کرد که از سال ١٣٨٤ تا بحال، در سطح کشور در وزن خود نفر اول است و در سال ١٣٨٥ توانست در سطح جهانی، مربی گری و داوری را در ایران به دست آورد.


اين ورزشکار گفت: به دلیل اینکه وضعيت اقتصادی اش خوب نیست، بخاطر اشتراک در مسابقات جهانی دنمارک، کرایه و مخارج سفرش را از دوستان قرض گرفت؛ در غير آن نمی توانست در این مسابقات شرکت کند.


عظيمى ادعا کرد که با وجود کسب مقام نایب قهرمانی، در وقت برگشت به کابل و فراه، به جز جوانانى که زیاد تشویقش نمودند، مسوولین و مقامات از او پذيرايى نکردند.


 وى ابراز امیدوارى کرد که در مسابقاتی که در آیندۀ نزدیک بین کشورهای اروپایی و آسیایی در ترکیه برگزار ميشود، مقام اول را بگیرد.


همچنان عصمت الله  آشنا کاراته کار ديگر فراه، در مسابقات جهانی کیوکيشین کاراتۀ ماتسوشیما که ماه گذشته در بین ١٤٨ کشور در جاپان برگزار شد، توانست در جملۀ ١٦ بهترین مسابقات قرار بگیرد.


رئیس فدراسیون کاراته فراه گفت که ورزشکاران کاراتۀ فراه، در چندین مسابقات بین المللی دیگر نیز اشتراک داشته اند که در اکثریت شان مقام های دوم و سوم را ازآن خود نموده اند.


وى، علت گسترش کاراته را علاقمندی روزافزون جوانان به این رشته دانست و گفت: "هر بارى که ورزشکاران کاراته، قهرمان می شوند و مدال می آورند، تعداد زیادى جوانان دیگر نیز به روی آوردن به اين ورزش تشویق می گردند."


اما فروتن علاوه کرد که ورزشکاران مدال آور، ازسوی مقامات ومسوولان ذيربط تشويق نمى شوند و اين وضعيت، باعث دلسردی آنان ميگردد.


موصوف افزود: "زمانیکه ورزشکاران ما به مسابقات می روند، از سوی آمریت المپیک، پول ناچیز براى شان بخاطر سفریه داده می شود و آنها مجبوراند که  کرایۀ رفت و برگشت و خرچ خود را خودشان به دوش بگیرند."


درعين حال، مسوولان ورزش فراه، قهرمانی ها و دستاوردهای کاراته کاران را می ستایند و آنرا مهم می پندارند.


محمد اسمعیل قانع آمر ورزشی فراه، به پژواک گفت که رشتۀ کاراته، پُرمدال آورترین رشتۀ  ورزشی در این ولایت است و ورزشکاران، در اين بخش قهرمانی های زیادى داشته اند.


 قانع افزود که بخاطر تقویت این رشته و آمدن سهولت در تمرینات ورزشکاران، در آیندۀ نزدیک یک جمنازیوم ورزشی در این ولایت اعمار خواهد شد.


به گفتۀ وى، فعلاً بیش از هشت هزار ورزشکار در ٢٥ رشتۀ مختلف ورزشی، در این ولایت مصروف تمرینات هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب